Van uitstel komt heel vaak stress.

We stellen allemaal wel eens dingen uit. Zo 95% van de bevolking stelt wel eens uit. (Of dat altijd stress oplevert is nog maar de vraag….) Logisch, want je hebt soms geen zin om aan opruimen van je huis te beginnen. Het wordt pas echt een probleem wanneer je stelselmatig dingen voor je uitschuift en daar last van ondervindt in de vorm van stress en burn-out klachten .

Één op de vijf mensen lijden aan chronisch uitstelgedrag. Ook faalangst en perfectionisme kunnen leiden tot uitstelgedrag.

Tips:

  • Kun je iets in vijf minuten gedaan krijgen? Doe het dan meteen! Zo voorkom je dat taken zich gaan opstapelen en je hoofd te vol raakt.
  • Maak (korte) lijstjes en stel prioriteiten.
  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding; zoals telefoon, sociale media, mobiel, TV, je mail en andere prikkels.
  • Werk met iemand samen, dat heeft een stimulerend effect.
  • Vraag om advies; mocht je er zelf niet uitkomen, samen met andere kom je vaak met creatievere oplossing, dan alleen.
  • Heb je jezelf wel eens afgevraagd of het een voordeel is om het uit te stellen?
  • Neem regelmatig een break of rustpauze, zodat je je weer beter kunt concentreren.
  • Dus….geen uitstel meer in de toekomst!

Stress en burn-out klachten kun je ook verminderen door te gaan sporten, vooral duursporten, zoals hardlopen, fietsen, roeien, wandelen hebben een positief effect. Beter ademen, vooral in rust, zorgt voor stress vermindering.

Wil je weten hoe? Kijk dan op   http://www.sevendeesenergy.nl/therapie/ademtherapie/   en op  http://www.sevendeesenergy.nl/therapie/inspanningstest/

 

 

 

Aanmelden voor de SevenDees nieuwsbrief